Spísaných pár postrehov, ktoré mi poradili moji skúsenejší kolegovia. O príprave IT školenia, postrehy počas školenia, čo spraviť keď nevieš odpoveď…

Príprava školenie:
– viac preklikať, všade kde môžem (klient chce kliknúť všade, kde môže)
– ak nevieš: Ja Vám to rád zistím. Nerád by som urobil niečo zle.
– Nehovoriť: Neviem, nehovor čo nevieš. Neupozorňovať na chyby (softvéru)
– Nepreskakuj z jedného rohu obrazovky na opačný. Ukazuj softvér postupne.
– Predstav si, že to vidíš po prvý krát. Ako by sa ti páčilo, aby mi to ten človek vysvetlil?
– Urobiť si štruktúru, o čo chceš hovoriť (aj štruktúru preklikov a čo zdôrazniť)

Stanoviť hneď na začiatku školenia:
Nastúpiš. Chvíľku mlčíš a získaš si pozornosť. „Dobrý deň, ja som xy a rád Vám predstavím xy….“
Povedať info o občerstvení, záchodoch, pauzách, Stanoviť si, kedy sa môžu pýtať:
– kedykoľvek, kedy Vám bude niečo nejasné
alebo
– otázky si nechať na koniec prezentácie a diskusiu

Na školení:
– Povedať mu, čo ho čaká (teraz navrhujem ukázať prvú časť, ktorá bude o tom a tom. Druhá je o výsledkoch. Čo Vám vyhovuje viac? -> možnosť výberu zákazníka -> zistiť, čo ho zaujíma, aké má skúsenosti a ako to potrebuje vysvetliť ) -> napr. pri customer journey – mám najprv ukázať filter, alebo najprv výsledky – tj. graf?
Napr. marketérovi rovno ukazovať graf, pre IT zbehlého developera môžeš povedať najskôr o štruktúre a zľahka aj procesoch v pozadí.

Pri osobnom ukazovaní:
– ak ukazujem na obrazovku notebooku druhého človeka, použi fixku. -> ukazovanie na obrazovke môžu ľudia brať ako inváziu do osobného priestoru (vyskúšaj si to sám, že ti niekto prstom ukáže niečo na tvojom notebooku – aj tebe je to nepríjemné).
– ak vysvetľovať na PC, tak ideálne najprv na svojom počítači. Následne zákazník vyskúša softvér na svojom PC, namiesto ukazovania prstom / fixkou na jeho notebooku radšej navádzaj slovami.
– Ideálne premietať a ukazovať na stene pomocou projektora. Zároveň ak stojíš, vyzeráš autoritatívnejšie a zanechávaš lepší vplyv (ako lepší školiteľ).
– prezentovanie cez projektor – z tvojho PC, ukazuješ myšou
Zodpovedať otázky, dať praktické tipy:
– pýtať sa, či je niečo nejasné.
– mať pripravené reálne príklady pre ich biznis (ako toto môžeme vo Vašom sektore použiť)

Ak nevieš odpoveď:
– Áno, je to zaujímavý podnet. Zapíšem si to, obrátim sa na Vás počas pauzy / mimo školenia.
– Áno, toto úplne nie je moja parketa. Zistím Vám to u kolegov.
– Ďakujem za otázku. Toto je nad rámec nášho školenia. Môžeme sa o tom pobaviť neskôr / rád Vám pošlem informácie emailom.

Spoločensko-sociálne tipy:
– žena môže sedieť priamo voči mužovi
– muž nemôže stáť oproti mužovi (nenatáčať sa úplne telom oproti nemu) – podvedome tento priamy kontakt znamená agresiu
– Nasraný človek: Buď ho ignorovať alebo konfrontovať (Chápem Vás, ale…. (alternatíva)…. upokojiť napr. že som tu pre neho, aby som im čo najviac pomohol)
– Robiť často pauzy – človek je schopný vnímať maximálne hodinu a pol v kuse (lepšie viac krátkych páuz, ako jedna veľká)

Feedback:
Hanka: Na to, že som to videl jeden deň, to bolo dobré 🙂