Hnev. Ten silný pocit plný energie. Svaly sa napnú, hlas zvýšený. Pripravený bojovať, ničiť, nenávidieť, dokázať svoju pravdu. Ako predchádzať hnevu a čo urobiť ak hnev nastane? Konkrétne rady a tipy sa dozviete aj v tomto článku.

Hnev je odlišná emócia oproti strachu, smútku, či depresii. Hnev nám energiu neberie, ale naopak dodáva. Hnev je naša odveká podvedomá reakcia, ak nepriateľ ohrozí naše územie. Sprevádza ho často nenávisť a agresivita. Hnev je návykový. Počas hnevu uvoľňujú hormóny hnevu, preto človek ľahko ostane v hádavej nálade celý deň. Hnev po sebe zanecháva spúšť nielen vo vzťahu k druhému, ale ničí aj naše telo, ohrozuje srdce, zvyšuje mieru infarktov a tým aj pravdepodobnosť smrti.

Čo nerobiť, keď sa nahneváte:

  • Nevybíjajte si hnev na iných ľuďoch.
  • Nevybíjajte si hnev na rozbíjaní vecí (pretože hormóny hnevu sa v tele naďalej tvoria a hnev trvá dlhšie)
  • Nepotlačujte hnev (pretože si vytvoríte v sebe odpor a ubližujete si mentálne aj telesne)
  • Nezajedajte hnev

Čo robiť, keď sa vás zmocní hnev:

Prvoradé je sa upokojiť. Napríklad:

  • Znížte hlas, povoľte svaly, vystrite prsty na rukách. Urobte úplný opak toho, čo nahnevaný človek robí, teda nie zaťaté päste a krik.
  • Zhlboka sa nadýchnite a vydýchnite. Ako sa hovorí, hádka sa dá ukončiť za tri sekundy, práve jedným hlbokým nádychom a výdychom.
  • Dohodnite sa s partnerom, že ak jeden kričí, druhý ostane ticho. Hnev vyprchá, pretože nemá kto proti komu bojovať.
  • Začnite s fyzickou aktivitou (prechádzky, beh). Vtedy viete napumpovať hnev do svalov a následne ho odbúrať. Vypnite. Vôbec ale nepomáha, ak počas prechádzky v pocitoch hnevu a neprávosti myslíte na hádku.
  • Zistite príčinu hnevu (napríklad žiarlivosť, urazenosť, pocit neprávosti). Následne si preformulujte situáciu pozitívne. Veď načo sa hnevať, druhého o svojom názore nikdy násilím nepresvedčíte. Vďaka tomu môžete zistiť, že nemáte dôvod sa hnevať. Ak si príčinu hnevu uvedomíte počas hádky, môžete ihneď ukončiť hádku.

Čo ďalšie môžete urobiť tesne po hádke?

  • Vypísať sa. Môžete napísať list so svojimi pocitmi a potom ho spálite.
  • Odpustiť. Hnev ostáva vo vás. Je to váš balíček, ktorý vás ťaží a ktorý si môžete vyriešiť iba vy sami. Nefungujú ani slová: Odpustím, ale nezabudnem – vtedy ste totiž neodpustili.
  • Vychladnúť. Následne sa pokojne porozprávať s druhým človekom. Nepovedať vety typu: Si vinný pretože robíš toto a toto. Skôr začať zo svojho vlastného pohľadu: Ubližuje mi, keď sa hneváme. Cítim sa zle, keď robíš toto a toto.
  • Dohodnúť sa s partnerom na pravidle vyššie, že keď jeden kričí, druhý ostane ticho.

Hnev je zvyk, ktorý vieme odbúrať. Pomôže spýtať sa aj otázky:

  • Prečo sa hnevám?
  • Čo ma najviac vytočilo?
  • Prečo idem do konfliktných situácií?
  • Je moja reakcia správna?
  • Čo hnevom vyriešim? Koho trestám?
  • Ako lepšie sa môžem zachovať?
  • Je niečo na mojom správaní, čím druhých dráždim?

Najdôležitejšie je si počas hádky uvedomiť, že máte voľbu pokračovať v hádke, ale aj hádku ukončiť. To je polovica víťazstva nad hnevom.

Môžete si prečítať aj:

Želám vám veľa príjemných chvíľ pri vašich budúcich rozhovoroch 😉